چگونه از مجرد بودن خواستگار مطمئن شويم؟

سامانه پاسخگويي رايگان به سؤالات حقوقي

چگونه از مجرد بودن خواستگار مطمئن شويم؟

مشاوره حقوقي رايگان با وكيل خوب دادگستري

يكي از مصاديق بسيار شايع جرم فريب در ازدواج اعلام عدم سابقه ازدواج يكي از طرفين عقد مي باشد. به عبارتي ديگر تجرد يكي از مواردي است كه عقد بر مبناي آن واقع مي گردد. اما به منظور جلوگيري از گرفتار شدن در چنين دام هايي و نيز حفظ حرمت و حريم اين سنت مقدس، راه كارهايي وجود دارد.

يكي از اين راه كار ها اخذ گواهي تجرد پيش از وقوع عقد ازدواج مي باشد. گواهي تجرد تاييديه اي است كه بر مبناي اطلاعات مندرج در سند سجلي شخص صرفاً براي صاحب سند و براساس درخواست وي يا وكيل قانوني ايشان صادر مي شود. اين درخواست به صورت اينترنتي نيز امكان پذير خواهد بود.
به عبارتي ديگر گواهي است مبني بر اينكه صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته و يا ازدواج واقع شده منجر به جدايي بر اثر طلاق، فسخ نكاح، بذل يا انقضاء مدت در ازدواج منقطع و فوت همسر شده باشد. 
به علاوه آنكه گواهي فوق الذكر يكي از مدارك لازم براي استخدام در برخي مشاغل خاص، سفر به خارج از كشور، ادامه تحصيل در بعضي از مقاطع و حتي ثبت عده اي از ازدواج ها است.

چند نكته مهم:

1. هر شخصي مي تواند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود و يا اداره سجلات و احوال شخصيه در وزارت امور خارجه ( در داخل كشور) و يا نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران ( در خارج از كشور) درخواست صدور گواهي تجرد بنمايد.

الف )‌ چنانچه متقاضي گواهي تجرد مقيم داخل كشور باشد مي بايست به اداره كل ثبت احوال امورخارجه واقع در خيابان امام خميني(ره) – نبش خيابان شيخ هادي پلاك 108 – ساختمان شماره 6 سازمان ثبت احوال و يا نزديكترين اداره ثبت احوال محل سكونت مراجعه و در خواست خود را ارايه نمايد.

ب ) چنانچه متقاضي گواهي تجرد مقيم خارج از كشور باشد مي بايست به نزديكترين نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور مراجعه و در خواست خود را ارايه نمايد.

2. گواهي تجرد صرفا توسط اداره كل ثبت احوال امور خارجه و ظرف يك روز صادر مي گردد. ضمن آنكه تحويل گواهي تجرد، صرفاً در ثبت احوال امور خارجه به آدرس تهران - خيابان امام خميني نبش شيخ هادي انجام مي گيرد.

3. امكان اخذ اين گواهي توسط شخصي غير از صاحب شناسنامه وجود خواهد داشت، بنابراين در اينصورت چنين شخصي مي بايست داراي وكالتنامه رسمي باشد و در آن به اخذ گواهي تجرد صراحتاً اشاره گرديده باشد.

4. صدور گواهي تجرد منوط به ارائه اصل شناسنامه صاحب آن مي باشد.

5. متقاضي دريافت اين گواهي مي بايست مدارك ذيل را داشته باشد:
. اصل شناسنامه متقاضي
. يك برگ فتوكپي شناسنامه
. تكميل فرم درخواست
. پرداخت هزينه طبق تعرفه جاري 
6. چنانچه متقاضي قصد ارائه گواهي تجرد به مقامات خارجي را داشته باشد، بايد ابتدا گواهي را از طريق دارالترجمه رسمي، ترجمه كند و پس از تاييد امور دفتر مترجمان وزارت دادگستري، به تاييد وزارت امور خارجه برساند.

7. افراد مي توانند با مراجعه به پورتال سازمان ثبت احوال كشور به نشاني اينترنتي www.sabteahval.ir فرم درخواست را تكميل و به صورت الكترونيكي ارسال كنند و پس از بررسي هاي لازم پيغامي مبني بر آماده بودن گواهي تجرد و مراجعه جهت دريافت آن براي متقاضي ارسال مي شود.

صداي وكيل پاسخ دهنده به سوالات حقوقي شما و ارائه دهنده مشاوره رايگان توسط وكيل دادگستري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.